УПУТСТВА ЗА ИЗРАДУ ЕСЕЈА ИЗ МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА И
КЊИЖЕВНОСТИ
НА ЕКСТЕРНОЈ МАТУРИ
1. Ученик треба да одабере једну
од двије понуђене теме тако што ће заокружити број испред теме коју је одабрао.
2. Оцјењивач оцјењује САМО:
* уредно написан есеј
* есеј који има одговарајући број ријечи (од
225 до 330 ријечи)
* есеј који је написан хемијском оловком или
наливпером
* есеј који је написан на листовима
предвиђеним за писање есеја
3. Оцјењивач неће читати и
оцјењивати:
* есеј који је написан на листовима
предвиђеним за писање концепта
* есеј који на листовима
предвиђеним за писање есеја нема довољан број ријечи, чак и ако
на листовима за писање концепта има довољан број ријечи
* есеј који није уредно написан
* есеј који је написан графитном оловком
Ученици треба
да воде рачуна о броју ријечи. Броје се све врсте ријечи, значи и предлози, и
прилози, и везници, и речце, и бројеви, док се знаци интерпункције НЕ БРОЈЕ.
Ученици треба
да воде рачуна о правилном одвајању пасуса (не треба прескакати редове,
уписивати цртице, звјездице и слично, како би означили нови ред).
Упутства/захтјеви за писање есеја морају се
поштовати како би оцјењивање било објективно.
Оно што ученик напише у оквиру одређеног
захтјева, а затим исту мисао понови у оквиру неког другог захтјева или закључка
НЕ ДОБИЈА бодове за тај други
захтјев, односно закључак.
Уколико ученик на захтјев, нпр: „Напиши и образложи можеш ли замислити
чувено Татјанино писмо Оњегину (из романа „Евгеније Оњегин“ А. С. Пушкина), или
неко друго слично писмо, као имејл.“, одговори само потврдно или одрично,
без образложења, НЕ ДОБИЈА бодове.
ИСПИТИНИ ЦЕНТАР ЦРНЕ ГОРЕ